9 Nisan 2018 Pazartesi

ÜNİTE PLANI


                                                                          T.C.

                                                        ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ

                                                            EĞİTİM FAKÜLTESİ

                                  PEDOGOJİK FORMASYON EĞİTİM PROGRAMI



                                                                       

                                                        
                                                               
                                                                    HAZIRLAYAN

                                                          YUNUS EMRE DOĞRU
                                                                     617080630

                                                            
                                                                BURSA,2017-2018
                                                               


                                                               Doç. Rasim Başak










                                     ÜNİTE PLANI


Ünitenin Adı: Desen

İçerik: Bu ünitede Desen konusunun tanımı, teknik özelliklerini öğretebilme, teknik özelliklerinin incelenmesini ve uygulama aşamalarını içermektedir.
Sınıf: 9.sınıf
Süre: 40 + 40

Hedefler:
Desen çizimini tanımlayabilme,
Desen çizimini uygulayabilme,
Desenin özelliklerini algılayabilme,
Estetik duyuları geliştirebilme,
Çevresinde gördüğü desen çalışmalarına yorum yapabilme.
Göz-beyin-el koordinasyonunu geliştirme.

Kazanımlar:
9.3.5. Desen Çalışmaları 1
9.3.5.1. Desen çalışmalarında ölçü ve oranı kullanır.
9.3.5.2. Desen çalışmalarında açık-orta-koyu ton değerlerini kullanır.
9.3.5.3. Desen çalışmalarında perspektif kurallarını uygular.
9.3.5.4. Desen çalışmalarında sanatsal düzenleme ilkelerini uygular.


Amaç ve Gerekçe:
Bu ders için desen bilgisi ile ilgili temel kavram tanımlarının yapılması, çizim tekniğinin temeli olan deseni yapabilme beceresine ulaşması, sanatçı eserlerinin incelenip yorumlanması amaçlanır. Bu amaç doğrultusunda öğrenciler, farklı formlara sahip nesne, obje vb. çizim becerilerini kazanmış olacaklar.

Araç ve Gereç:
Kurşun kalem
Silgi
Resim Kağıdı ( 35x 50 boyutlarında )
Çalışma örnekleri ( sınıfa getirilecek örnek çalışmalar )


Diğer Alanlarla İlişkisi ve Nedenleri:
Matematik: Desen çizimlerinde ölçü almada en büyük yardımcı alandır. Temel matematik hakkında bilgi sahibi olmak desen çizimimize başlıca etki eder.
Perspektif: Çizeceğimiz desenin perspektif kuralları içerisinde olması gerekir. Çünkü perspektif kuralları uygulanmadığı desen çiziminde form,şekil bozuklukları meydana gelecektir.





                                                          ÖN TEST
                                                   
                                                                                                                                 Adı - Soyadı  :
                                                                                                                                 Sınıf                :
                                                                                                                                 Numara         :     
                                                                                                                                 Tarih               :


 1..Görsel sanatlar alanında, özellikle resim çalışmalarında karakalem, füzen veya renkli kuru
   kalemlerle nesnenin birtakım özelliklerinden arındırılarak daha anlaşılır biçimlere sokularak
   yapılan çalışmalara verilen isim ______________ ‘ dir.




2. Hangisi desen çeşitlerinden birisidir ?
      A)  Konu 
      B)  Çizgi
      C)  Perspektif
      D)  Renk







                             DESEN NEDİR ? DESEN ÇEŞİTLERİ NELERDİR ?

‘’Desen, plastik sanatların her alanında geçerli bir eğitim disiplinidir. Desen çizmek isteyen her şeyden önce baktığını görmeyi öğretir. Desen çizerken nelere dikkat edilmesi bilinmelidir. Nesneler üzerinde inceleme yapmak, nesneler arasında karşılaştırma yapmak, sezgiyi açığa çıkarmaktadır. Plastik sanatlar içinde desen, bazı sanatçıların temel çalışmasına ön hazırlık olurken, bazı sanatçılar için de, başlı başına sanatsal bir eylem olmuştur.
İnsanoğlunun varlığıyla birlikte desen de var olmuştur. İlk insanlar mağara duvarlarına avlayacakları hayvanları betimleyerek ilk desen örneklerini vermiştir Tarih boyunca da desen; konuların, nesnelerin, duyguların ve düşüncelerin betimlenmesinde kullanılmıştır. Bu anlatım biçimi dönemlere, toplumların kültürel yapısına ve sanatçı kişiliklerine göre farklılıklar göstermektedir.
Rönesans döneminde desen iki önemli görev üstlenmiştir. Bunlardan birincisi, sanatçı adaylarının temel eğitimi için kullanılmasıdır. Usta sanatçılar, usta çırak ilişkisi içinde disiplinli bir desen eğitiminden geçmişlerdir. Desenin ikinci görevi ise, sanatçıların yapıtlarını ortaya koymadan önce ön hazırlıklarını içermektedir.
Rönesans’ın ustaları yapıtlarında sağlam kompozisyonlar oluşturabilmek için, desenle ön hazırlık çalışmalarına çok önem vermişlerdir. Bunun yanında gravür ve ağaç baskı çalışmalarında da desene ağırlık verildiği görülmektedir. 15. yüzyıldan günümüze uzanan desen örneklerinde bireysel anlatım öne çıkmaktadır.
20.yüzyıldan itibaren de bazı sanatçılar desenlerinde deformasyonlar ve soyutlamalar uygulamıştır. Desen artık bir resmin sadece ön çalışması olmayıp başlı başına özgün ve özgür bir sanat eylemidir.’’  ( http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/desen-nedir-desenin-tarihcesi.html )

Desen, formu görme yöntemidir. Desen doğrudan renkle değil çizgiyle ilişkilidir.
Desen Çeşitleri:
1- Çizgi ( Matisse, Klee )
2- Ton ( Rembrandt )
3- Çizgi + Ton ( A. Lifij ) ( Ton : Işık ve gölgenin leke ile ifadesidir. )

’Desen resim sanatının temelidir. Renkler, ışık ve gölgeler, tablonun genel yapısı, kompozisyonu bu temel üstüne kuruludur. İyi desen çizebilmek, desenin işlevinde yer alan çizgi, hareket, denge, hacim, oran, form (şekil) ritm, kompozisyon, perspektif, ışık ve renk kavramlarının öğrenilmesiyle sağlanabilir. Desen çizerken, önce incelemeli, görmeli öyle çizim yapılmalı. Daha sonra da ayrıntıya geçilmelidir. Ayrıntıya geçerken bütün ile parça ilişkisi kurulmalıdır. Yüzeyin hareketinden hacim kavramı doğar. Eni, boyu, yüksekliği olan her canlı varlığın hacim kavramı vardır.’’ (http://www.kisabilgi.org/desen-nedir)
        
’Desenin  plastik  sanatlarda ki  yeri  ve önemi  tartışılmaz.Plastik    sanatların  tüm   dallarında  eğitime  desenle  başlanılır. Farklı   teknik  ve  malzemeler  kullanılarak  desen   alanında  sanatsal  çalışmalar  yapan  birçok   sanatçı  vardır.
Desenin   tarihçesine  baktığımızda ,bir  sanat   dalı  olarak  desenin   gelişimini  görebiliriz. Avrupa  ülkelerinde , Rönesans  döneminden  başlayarak   plastik  sanatlar  büyük  gelişme  kaydetmiştir.Bu  dönemde  İtalya'da , Giotto, Botichelli, Leonardo Da  Vinci, Michelangelo, Rafael , Georgione, Veroneze, Titiano, Tiepolo, Caravaggio  gibi  büyük  sanatçılar  yaşamış , çok sayıda  eserleri  miras  kalmıştır.Bir sanat eseri yaratmak için eğtimler  önce  desenle   başlıyordu. Eğitimlerde  resim ,heykel, mimarlık   gibi  plastik  sanat   alanlarının yanında, anatomi, perspektif,  matematik  dersleri  veriliyordu. İlk  başlarda  antik  heykel   örneklerinden  çizimler, büyük  sanatçıların eserlerinden  kopyalar  yapılıyordu. Bu  çalışmalar  neticesinde  belli  bir  birikim  elde  edilir, daha  sonra  canlı  modelden desen  çalışmalarına  başlanırdı. Usta çırak  ilişkisiyle  eğitim  sürüyor, daha  sonra  kendi  tarzlarını  oluşturuyorlardı.
İyi  bir  desen  yapabilmek  için , öncelikle  doğru  görmek, doğru  düşünmek  ve  doğru  uygulamak  gerektir. Sağlam  bir  desen bilgi ve  becerisine   sahip   olduğunuzda   plastik   sanatların   birçok   alanında  başarılı   olmanızı  kolaylaştırır.Sonuç  olarak  kendinizi  kanıtlayabilme , sanatınızı  icra  edebilme  mutluluğunu  yaşarsınız.’’(http://www.anatomisanatevi.com/m/sayfa-Desen-Calismalari-Icin-Onemli-Bilgiler-117.html)








                                                        SON TEST
                                                                                                                      
                                                                                                                      Adı- Soyadı    :
                                                                                                                      Sınıf                :
                                                                                                                      Numara          :
                                                                                                                       Tarih              :
1.      Göz, beyin ve el birlikteliğini kullanarak, çizgisel ifadeyi en kısa biçimde uygulama yolu hangisidir ?

A ) Desen

B)  Çizgi

C) Kompozisyon

D) Işık

        2. Resimdeki desen çalışması hangi sanatçıya aittir ?

 (Portrait of Sylvette)
A)     Pablo Picasso
B)     Michelangelo
C)      Bruegel
D)     Edgar Degas



       
            







SANAT ELEŞTİRİSİ SORULARI






                                                                                                            Adı- Soyadı   :
                                                                                                            Sınıf                :
                                                                                                           Numara          :
                                                                                                           Tarih               :

1.Görmüş olduğunuz bu desen çalışması sizde hangi duyguları yansıttı?



2.Desen çalışmalarında kasıtlı form bozulmaları yapılabilir mi ? Tartışınız.


(sketch for Guernica’s Horses)

                                          3.Bu resmin ana teması nedir ?

                                     
                                 4.Bu eser güzel midir ?

                                      
                                     SANAT  TARİHİ SORULARI

                                                                                                                         Adı- Soyadı    :
                                                                                                                         Sınıf                  :
                                                                                                                         Numara          :
                                                                                                                         Tarih                :









                     

    (woman’s head )
 
     1.Bu sanat eserini kim yapmıştır ?
    
     2.Sanatçıya hangi soruları sormak isterdiniz
    
     3.Desende  ilk çağlarda kullanılan malzemeler ile günümüzde kullanılan malzemeleri
       karşılaştırınız.

                                               













                                                    ESTETİK SORULARI
          
                                                                                                                      Adı-Soyadı               :
                                                                                                                      Sınıf                           :
                                                                                                                      Numara                    :
                                                                                                                      Tarih                         :

          
                               (eternilly gate)

1.       Bu desen çalışması sanat eseri olarak kabul edilebilir mi ?
           
2.       Size göre bu resmin estetik olan yönleri var mıdır? Varsa nelerdir ?

3.       Sanatçının bu deseninin beğendiniz mi ?

















                                               ÖZ DEĞERLENDİRME SORULARI

                                                                                                                                      Adı-Soyadı        :
                                                                                                                                      Sınıf                     :
                                                                                                                                      Numara             :
                                                                                                                                      Tarih                   :


1. Yaptığımız etkinlikte öğrendiklerin nelerdir?


2. Çalışmanın en çok dikkatini çeken yeri neresi oldu?


3. Hangi konularda zorlandın ve yardıma ihtiyaç duydun ?


4. Bundan sonraki zamanlarda öğrendiğin desen çalışmalarını uygulama olarak yapmak ister misin?
                                                  






                                                         ÖĞRETİM SÜRECİ
     
            Öğretmenin Hazırlığı

    Öğretmen desen  konusunu iyi bilmeli ve araştırmalar yapmalıdır.
    Ulaşabileceği kaynaklar konusunda bilgi sahibi olmalıdır.
    Her konu ve ders için en uygun görselleri seçebilmelidir.
    Her derste, her konuda farklı görseller gösterilmelidir.
    Yerli ve yabancı tüm sanatçılardan bütün örnekler gösterilmeye çalışılmalı, sanatçının           tekniği  eserinde nasıl uygulandığı anlatılmalıdır.
    Sonraki derste işlenecek konu için öğrencilere araştırma yaptırararak konuya uygun sanatçı çalışmaları ve fotoğraf ödevleri verilebilir.
    Konu ile ilgili bulunan görselleri tepegöz veya projektör yardımı ile tüm sınıfın görebileceği bir şekilde yansıtılmalıdır. Ya da görseller çoğaltılarak öğrencilere de verilmeli ve arşiv oluşturmaları sağlanmalıdır.
                                                                                                                            








Öğrencinin Hazırlığı
·         Öğrenci her zaman derse hazırlıklı gelmeli.
·         Desen hakkında araştırmalar yapmalı.
·         İnternetten, dergilerden konuya uygun örneklerine ulaşmalı, sonradan derse getirmeli.
·         Lazım eden malzemeleri eksiksiz getirmeli(Çeşitli uçta kalemler,yumuşak silgi vb.)


       Güdüleme
·         İnternetten, dergilerden ve gazetelerden örnekler.
·         Getirilen örnekler üzerinde konuşup tartışma.
·         Soru sorma, öğrenciler arasında fikir alışverişi, övgüler yapma ve sınıf değerlendirmesi için zaman ayırma.






Söz Dağarcığı:

Disiplin:  Bilimde, öğretim konusu olan ya da olabilecek bilgilerin tümü.
Gravür: Ağaç, metal ve benzeri bir maddenin yüzeyini değişik renkte boyalarla boyadıktan sonra yer yer kazıyarak, oyarak resim yapma ve bu kalıpla resim basma tekniği, sanatı.
Kompozisyon: Ayrı ayrı parçaları bir araya getirerek bir bütün oluşturma, düzenleme işi.


Güvenlik: Herhangi bir güvenlik sorunu mevcut değil.
Temizlik:  Çalışmaların tertipli, düzenli, temiz yapılması. Çöplerin her zaman toplanması.
Değerlendirme Kriterleri:
Malzemeleri Eksiksiz Getirme : 15
Derse Katılma                            :  30
Teknik Beceri                             :  20
Zamanı iyi kullanma                 :  15
Temizlik                                      :  10



   
                       

                              Resim Listesi ( Geçmiş Sanatçılara Ait Örnekler )







Duck by Leonardo da Vinci,

















                         Vitruvian Man, 1487 , Chorcoal , Leonardo Da Vinci.



Hüseyin Avni Lifij
Karakalem, ( 30,2 x 45,3 cm )











                                                  

                                                                  


Rijksmuseum, Amsterdam, Rembrandt.

Otoportrait, Chorcoal, 1630,  51x46 cm, 































KAYNAKÇA
      


    
      http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/desen-nedir-desenin-tarihcesi.html



                                    

SLAYT LİNK:


https://drive.google.com/file/d/1UAde87E9ken33oWkEfF6Orp4moBB0Afm/view?usp=sharing





METERYAL: 








                                               İlk olarak cetvel stickeri elde ediniyoruz.


                                                 Çizimde kullanacağımız kalemi seçiyoruz.








                Kalemimizi desende ölçü aleti olarak kullanırız. Burada basit bir materyal tasarımım ile kalem üzerine ölçü sistemini koymayı hedefledim. Hazır şablon cetvel stickerini kalem üzerine düz olacak şekilde yapıştırdım. El- göz koordinasyonunda desende ölçü aldığımda, kağıdıma bu ölçüyü geçirirken sayısal değerler ile daha kolay olacağını düşündüm. 










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder