T.C.
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
PEDOGOJİK FORMASYON EĞİTİM PROGRAMI
HAZIRLAYAN
YUNUS EMRE DOĞRU
617080630
BURSA,2017-2018
Doç. Rasim Başak
Doç. Rasim Başak
ÜNİTE PLANI
Ünitenin Adı: Desen
İçerik: Bu ünitede
Desen konusunun tanımı, teknik özelliklerini öğretebilme, teknik özelliklerinin
incelenmesini ve uygulama aşamalarını içermektedir.
Sınıf: 9.sınıf
Süre: 40 + 40
Hedefler:
Desen
çizimini tanımlayabilme,
Desen
çizimini uygulayabilme,
Desenin
özelliklerini algılayabilme,
Estetik
duyuları geliştirebilme,
Çevresinde
gördüğü desen çalışmalarına yorum yapabilme.
Göz-beyin-el koordinasyonunu geliştirme.
Kazanımlar:
9.3.5. Desen Çalışmaları 1
9.3.5.1. Desen çalışmalarında ölçü ve oranı
kullanır.
9.3.5.2. Desen çalışmalarında açık-orta-koyu
ton değerlerini kullanır.
9.3.5.3. Desen çalışmalarında perspektif
kurallarını uygular.
9.3.5.4. Desen çalışmalarında sanatsal
düzenleme ilkelerini uygular.
Amaç ve Gerekçe:
Bu ders için
desen bilgisi ile ilgili temel kavram tanımlarının yapılması, çizim tekniğinin
temeli olan deseni yapabilme beceresine ulaşması, sanatçı eserlerinin incelenip
yorumlanması amaçlanır. Bu amaç doğrultusunda öğrenciler, farklı formlara sahip
nesne, obje vb. çizim becerilerini kazanmış olacaklar.
Araç ve Gereç:
Kurşun kalem
Silgi
Resim Kağıdı
( 35x 50 boyutlarında )
Çalışma
örnekleri ( sınıfa getirilecek örnek çalışmalar )
Diğer Alanlarla İlişkisi ve Nedenleri:
Matematik: Desen çizimlerinde ölçü almada en
büyük yardımcı alandır. Temel matematik hakkında bilgi sahibi olmak desen
çizimimize başlıca etki eder.
Perspektif: Çizeceğimiz desenin perspektif
kuralları içerisinde olması gerekir. Çünkü perspektif kuralları uygulanmadığı desen
çiziminde form,şekil bozuklukları meydana gelecektir.
ÖN TEST
Adı - Soyadı :
Sınıf :
Numara :
Tarih :
1..Görsel sanatlar alanında, özellikle resim çalışmalarında
karakalem, füzen veya renkli kuru
kalemlerle
nesnenin birtakım özelliklerinden arındırılarak daha anlaşılır biçimlere
sokularak
yapılan çalışmalara verilen isim
______________ ‘ dir.
2. Hangisi desen çeşitlerinden birisidir ?
A) Konu
B) Çizgi
C) Perspektif
D) Renk
DESEN NEDİR ? DESEN ÇEŞİTLERİ NELERDİR ?
‘’Desen, plastik
sanatların her alanında geçerli bir eğitim disiplinidir. Desen çizmek isteyen
her şeyden önce baktığını görmeyi öğretir. Desen çizerken nelere dikkat
edilmesi bilinmelidir. Nesneler üzerinde inceleme yapmak, nesneler arasında
karşılaştırma yapmak, sezgiyi açığa çıkarmaktadır. Plastik sanatlar içinde
desen, bazı sanatçıların temel çalışmasına ön hazırlık olurken, bazı sanatçılar
için de, başlı başına sanatsal bir eylem olmuştur.
İnsanoğlunun
varlığıyla birlikte desen de var olmuştur. İlk insanlar mağara duvarlarına
avlayacakları hayvanları betimleyerek ilk desen örneklerini vermiştir Tarih
boyunca da desen; konuların, nesnelerin, duyguların ve düşüncelerin
betimlenmesinde kullanılmıştır. Bu anlatım biçimi dönemlere, toplumların
kültürel yapısına ve sanatçı kişiliklerine göre farklılıklar göstermektedir.
Rönesans döneminde
desen iki önemli görev üstlenmiştir. Bunlardan birincisi, sanatçı adaylarının
temel eğitimi için kullanılmasıdır. Usta sanatçılar, usta çırak ilişkisi içinde
disiplinli bir desen eğitiminden geçmişlerdir. Desenin ikinci görevi ise,
sanatçıların yapıtlarını ortaya koymadan önce ön hazırlıklarını içermektedir.
Rönesans’ın ustaları
yapıtlarında sağlam kompozisyonlar oluşturabilmek için, desenle ön hazırlık
çalışmalarına çok önem vermişlerdir. Bunun yanında gravür ve ağaç baskı
çalışmalarında da desene ağırlık verildiği görülmektedir. 15. yüzyıldan
günümüze uzanan desen örneklerinde bireysel anlatım öne çıkmaktadır.
20.yüzyıldan itibaren
de bazı sanatçılar desenlerinde deformasyonlar ve soyutlamalar uygulamıştır.
Desen artık bir resmin sadece ön çalışması olmayıp başlı başına özgün ve özgür
bir sanat eylemidir.’’ ( http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/desen-nedir-desenin-tarihcesi.html )
Desen, formu görme yöntemidir. Desen doğrudan renkle değil
çizgiyle ilişkilidir.
Desen Çeşitleri:
1- Çizgi ( Matisse, Klee )
2- Ton ( Rembrandt )
3- Çizgi + Ton ( A. Lifij ) ( Ton : Işık ve gölgenin leke ile ifadesidir. )
2- Ton ( Rembrandt )
3- Çizgi + Ton ( A. Lifij ) ( Ton : Işık ve gölgenin leke ile ifadesidir. )
‘’Desen resim sanatının temelidir. Renkler, ışık ve
gölgeler, tablonun genel yapısı, kompozisyonu bu temel üstüne kuruludur. İyi
desen çizebilmek, desenin işlevinde yer alan çizgi, hareket, denge, hacim, oran, form (şekil) ritm,
kompozisyon, perspektif, ışık ve renk kavramlarının öğrenilmesiyle
sağlanabilir. Desen çizerken, önce incelemeli, görmeli öyle çizim yapılmalı.
Daha sonra da ayrıntıya geçilmelidir. Ayrıntıya geçerken bütün ile parça
ilişkisi kurulmalıdır. Yüzeyin hareketinden hacim kavramı doğar. Eni, boyu,
yüksekliği olan her canlı varlığın hacim kavramı vardır.’’
(http://www.kisabilgi.org/desen-nedir)
‘’Desenin plastik
sanatlarda ki yeri ve önemi
tartışılmaz.Plastik sanatların
tüm dallarında eğitime
desenle başlanılır. Farklı teknik
ve malzemeler kullanılarak
desen alanında sanatsal
çalışmalar yapan birçok
sanatçı vardır.
Desenin tarihçesine
baktığımızda ,bir sanat dalı
olarak desenin gelişimini
görebiliriz. Avrupa ülkelerinde ,
Rönesans döneminden başlayarak
plastik sanatlar büyük
gelişme kaydetmiştir.Bu dönemde
İtalya'da , Giotto, Botichelli, Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Rafael , Georgione,
Veroneze, Titiano, Tiepolo, Caravaggio
gibi büyük sanatçılar
yaşamış , çok sayıda eserleri miras
kalmıştır.Bir sanat eseri yaratmak için eğtimler önce
desenle başlıyordu. Eğitimlerde resim
,heykel, mimarlık gibi plastik
sanat alanlarının yanında,
anatomi, perspektif, matematik dersleri
veriliyordu. İlk başlarda antik
heykel örneklerinden çizimler, büyük sanatçıların eserlerinden kopyalar
yapılıyordu. Bu çalışmalar neticesinde
belli bir birikim
elde edilir, daha sonra
canlı modelden desen çalışmalarına
başlanırdı. Usta çırak
ilişkisiyle eğitim sürüyor, daha
sonra kendi tarzlarını
oluşturuyorlardı.
İyi bir
desen yapabilmek için , öncelikle doğru
görmek, doğru düşünmek ve
doğru uygulamak gerektir. Sağlam bir
desen bilgi ve becerisine sahip
olduğunuzda plastik sanatların
birçok alanında başarılı
olmanızı kolaylaştırır.Sonuç olarak
kendinizi kanıtlayabilme ,
sanatınızı icra edebilme
mutluluğunu
yaşarsınız.’’(http://www.anatomisanatevi.com/m/sayfa-Desen-Calismalari-Icin-Onemli-Bilgiler-117.html)
SON TEST
Adı- Soyadı :
Sınıf :
Numara :
Tarih :
1.
Göz, beyin ve
el birlikteliğini kullanarak, çizgisel ifadeyi en kısa biçimde uygulama yolu hangisidir
?
A ) Desen
B) Çizgi
C) Kompozisyon
D) Işık
2. Resimdeki desen çalışması hangi sanatçıya aittir ?
A) Pablo Picasso
B) Michelangelo
C) Bruegel
D) Edgar Degas
SANAT ELEŞTİRİSİ SORULARI
Adı- Soyadı :
Sınıf :
Numara :
1.Görmüş olduğunuz bu desen çalışması sizde hangi
duyguları yansıttı?
2.Desen çalışmalarında kasıtlı form bozulmaları yapılabilir
mi ? Tartışınız.
(sketch for Guernica’s Horses)
3.Bu resmin ana teması nedir ?
4.Bu eser güzel midir ?
SANAT TARİHİ SORULARI
Sınıf :
Numara :
Tarih :
1.Bu sanat
eserini kim yapmıştır ?
2.Sanatçıya
hangi soruları sormak isterdiniz
3.Desende ilk çağlarda kullanılan
malzemeler ile günümüzde kullanılan malzemeleri
karşılaştırınız.
ESTETİK SORULARI
Adı-Soyadı :
Sınıf :
Numara :
Tarih :
(eternilly gate)
1.
Bu desen çalışması sanat
eseri olarak kabul edilebilir mi ?
2.
Size göre bu resmin estetik olan yönleri var
mıdır? Varsa nelerdir ?
3.
Sanatçının bu deseninin beğendiniz mi ?
ÖZ DEĞERLENDİRME SORULARI
Adı-Soyadı :
Sınıf :
Numara :
Tarih :
1. Yaptığımız etkinlikte
öğrendiklerin nelerdir?
2. Çalışmanın en çok
dikkatini çeken yeri neresi oldu?
3. Hangi konularda
zorlandın ve yardıma ihtiyaç duydun ?
4. Bundan sonraki
zamanlarda öğrendiğin desen çalışmalarını uygulama olarak yapmak ister misin?
ÖĞRETİM SÜRECİ
Öğretmenin Hazırlığı
Öğretmen
desen konusunu iyi bilmeli ve
araştırmalar yapmalıdır.
Ulaşabileceği
kaynaklar konusunda bilgi sahibi olmalıdır.
Her
konu ve ders için en uygun görselleri seçebilmelidir.
Her
derste, her konuda farklı görseller gösterilmelidir.
Yerli
ve yabancı tüm sanatçılardan bütün örnekler gösterilmeye çalışılmalı,
sanatçının tekniği eserinde nasıl uygulandığı anlatılmalıdır.
Sonraki
derste işlenecek konu için öğrencilere araştırma yaptırararak konuya uygun
sanatçı çalışmaları ve fotoğraf ödevleri verilebilir.
Konu
ile ilgili bulunan görselleri tepegöz veya projektör yardımı ile tüm sınıfın
görebileceği bir şekilde yansıtılmalıdır. Ya da görseller çoğaltılarak
öğrencilere de verilmeli ve arşiv oluşturmaları sağlanmalıdır.
Öğrencinin Hazırlığı
·
Öğrenci her zaman derse
hazırlıklı gelmeli.
·
Desen hakkında araştırmalar
yapmalı.
·
İnternetten, dergilerden
konuya uygun örneklerine ulaşmalı, sonradan derse getirmeli.
·
Lazım eden malzemeleri
eksiksiz getirmeli(Çeşitli uçta kalemler,yumuşak silgi vb.)
Güdüleme
·
İnternetten, dergilerden ve gazetelerden
örnekler.
·
Getirilen örnekler üzerinde
konuşup tartışma.
·
Soru sorma, öğrenciler
arasında fikir alışverişi, övgüler yapma ve sınıf değerlendirmesi için zaman
ayırma.
Söz Dağarcığı:
Disiplin: Bilimde, öğretim konusu olan ya da olabilecek
bilgilerin tümü.
Gravür: Ağaç, metal ve benzeri bir maddenin yüzeyini değişik renkte
boyalarla boyadıktan sonra yer yer kazıyarak, oyarak resim yapma ve bu kalıpla
resim basma tekniği, sanatı.
Kompozisyon: Ayrı ayrı
parçaları bir araya getirerek bir bütün oluşturma, düzenleme işi.
Güvenlik: Herhangi bir güvenlik sorunu mevcut
değil.
Temizlik: Çalışmaların tertipli, düzenli, temiz yapılması. Çöplerin her zaman
toplanması.
Değerlendirme
Kriterleri:
Malzemeleri Eksiksiz Getirme : 15
Derse Katılma : 30
Teknik Beceri : 20
Zamanı iyi kullanma : 15
Temizlik : 10
Resim Listesi ( Geçmiş Sanatçılara Ait Örnekler )
Vitruvian Man, 1487 , Chorcoal ,
Leonardo Da Vinci.
Karakalem,
( 30,2 x 45,3 cm )
KAYNAKÇA
http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/desen-nedir-desenin-tarihcesi.html
SLAYT LİNK:
https://drive.google.com/file/d/1UAde87E9ken33oWkEfF6Orp4moBB0Afm/view?usp=sharing
METERYAL:
İlk olarak cetvel stickeri elde ediniyoruz.
Çizimde kullanacağımız kalemi seçiyoruz.
METERYAL:
İlk olarak cetvel stickeri elde ediniyoruz.
Çizimde kullanacağımız kalemi seçiyoruz.
Kalemimizi desende ölçü aleti olarak kullanırız. Burada basit bir materyal tasarımım ile kalem üzerine ölçü sistemini koymayı hedefledim. Hazır şablon cetvel stickerini kalem üzerine düz olacak şekilde yapıştırdım. El- göz koordinasyonunda desende ölçü aldığımda, kağıdıma bu ölçüyü geçirirken sayısal değerler ile daha kolay olacağını düşündüm.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder