13 Mayıs 2018 Pazar

ÜNİTE PLANI ( FİNAL )


T.C.
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
PEDOGOJİK FORMASYON EĞİTİM PROGRAMI
DERS


GÖRSEL SANATLAR


HAZIRLAYAN

YUNUS EMRE DOĞRU


617080630


DOÇ.RASİM BAŞAK

BURSA, 2017-2018



























ÜNİTE PLANI


Ünitenin Adı : Kolaj

İçerik : Bu ünitede kolaj resim tekniğinin tanımı, teknik özelliklerinin öğretimi ve tarihsel olarak incelenmesini içermektedir.

Sınıf : 10. Sınıf
Süre : 2 Hafta 40 + 40

Hedefler :
1-Kolaj tekniğini tanımlayabilme ( Bilişsel H. )
2-Kolaj tekniği ile resimler yapabilme (Psiko-motor)(Uyg.Çal.)

3-Kolaj tekniği ile yapılmış eserleri ayırt edebilme (Bilişsel)(Duyuşsal)
Kazanımlar :
      1. Renkli Resim Uygulamaları

        1. Sanatçı eserlerinde renkli resim tekniklerini tanır.
        2. Renkli resim tekniklerinden herhangi biri ile özgün çalışmalar yapar.
        3. Resim çalışmalarında sanatsal düzenleme ilkelerini kullanır.
Amaç ve Gerekçe : Bu ünitenin amacı öğrenciye verilen bilgiler doğrultusunda kolaj

tekniğini kullanarak uygulama yapabilmesini sağlamaktır.
Öğrenciler bu bilgileri edinip çalışmalarını tamamladığında daha sonraki çalışmalarını
kolaj tekniğine uygun bir şekilde yapabileceklerdir.

Araç ve Gereç :
25*35 Resim Kağıdı
    Kalem,silgi
    Makas
    Yapıştırıcı
    Gazete küpürleri, dergiler, elişi kağıtları, geri dönüştürülebilir malzemeler ( eski kıyafet, eski kumaşlar )



Diğer Alanlarla İlişkisi ve Nedenleri :

Asamblaj: Doğal veya hazır malzemelerin parçalarından oluşturulan sanat eserlerini tanımlamak için kullanılmıştır.Çeşitli malzemelerin yada ayrı cinsten nesnelerin bir araya getirildiği üç boyutlu sanat yapıtı.

Soyut Sanat:Doğada varolan gerçek nesneleri betimlemek yerine, biçimler ve renklerin, temsili olmayan veya öznel kullanımı ile yapılan sanata denir.

İllüstrasyon: Resim sanatının abartılı ya da doğada benzeri görülemeyecek ve deneysel olarak kurgulanamayacak kompozisyonlarla resmedilmesi demektir. Gerçekçi resim sanatının bir dalı sayılabilir.












ÖN TEST



Adı- Soyadı :

Numarası:

Sınıfı:

Tarih:



1- Kolaj resim tekniğinde kullanılabilecek malzemeler nelerdir ?





2-Kolaj resim tekniğinde renk uyumu nasıl sağlanır?












                                              






                                                   KOLAJ
Kolaj , basit anlamda yapıştırma resmi demektir. Çalışmaya geçmeden önce konu ve teknik iyice tanımlanmalıdır. Okul öncesi kolaj çalışmalarında küçük şekillerin kullanımına, gereksiz ayrıntılara girmek uygun değildir.Kolaj "tutkal" kelimesinden gelmektedir. Kolaj herhangi bir yüzey üzerinde değişik malzemenin yapıştırılması ile yapılan resim tekniğine denir. Değişik renkte ve dokuda malzeme bu teknikte kullanılabilir. Renkli ve yazılı kağıt, kumaş, tül hasır, plastik, deri, ağaç yaprağı, ağaç kaplamalar ve metal varaklar (yapraklar) gibi. Bu malzemeler tek başına kullanıldığı gibi yapılacak resimde, isteğe göre karışık olarak da kullanılabilir” (Kılıç, 1994: 63). Brigadier (1972), kolaj teriminin Fransızca fiili olan ‘coller’ dan geldiğini belirtir ve tekniği, bir iç tepkinin veya bir düşüncenin serbest ve doğallıkla ifade edilmesi olduğunu vurgular.
Kolaj tekniğinin, farklı amaçlarla uygulanması çok eskilere dayanır; ancak 20. yüzyılda, kübistlerin tekniği resimsel bir dil olarak çalışmalarında kullanması ile sanatsal bir ifade aracı olarak kabul görmüştür. “Elde mevcut olan her türlü basılı, çizili ya da fotografik malzeme ile bir yüzey üzerine yeni bir kompozisyon oluşturacak düzende yapıştırılarak elde edilmektedir. Böylelikle kendileri sanatsal nitelikte olmayan çeşitli malzemeler, yalnızca bir kompozisyon oluşturmak için kullanılmaları sayesinde bir sanat yapıtı meydana getirirler” (Sözen ve Tanyel, 2005: 134).  

                                                  Villege,Rue Du Fauborg,130x97 cm,1998




Günümüzde görüntüye bağlı anlatımların en şaşırtıcı değişken biçimselliği biriktirme ve yapıştırma sanatı olmuştur. Dadacılık ve gerçeküstücülük mirasçıları olan biriktirme ve yapıştırma sanatının öfkeli genç kuşağı, çağın kalıntıları ve istenilmeyen atılmış şeylerin içine dalarak, kişiyi ve sanat eleştiricisini kızdıran, şaşırtan ve isyan ettiren bu tür plastik sanatı ortaya koymuştur. Alışılmış yağlıboya resimlerin yanı sıra kolaj tekniğini ilk uygulayan Pablo Picasso, Georges Braques, Juan Gris ve Hans Arp yıkıcı ve sert eleştirilere uğramışlardı. Bu sanatçıların başlattığı yeni akım yaygınlaşarak yeni bir sanat dalını ortaya çıkarmıştır” (Kehnemuyi, 1994: 49).
1910'larda Kübist anlayışta eserler veren (Kübizm resim sanatında bir akımdır, bir şeyde gözün her türlü yönlerden görebileceği özellikleri bir arada, geometrik biçimlerde göstermeye çalışır. Bu tarz resimlere kübik denir. (http://www.nkfu.com) Picasso bu tekniğin ilk uygulayıcılarından olmuş, 1912'de ilk kez tuvale bir bez parçası yapıştırmış, çerçeve yerine de ip kullanmıştır. Braque da ahşap dokusundaki duvar kağıdını tuvale yapıştırmış ve böylelikle ilk papier-collésini (yapıştırma kağıt) çalışmasını gerçekleştirmiştir. Yine Kübist sanatçılardan Gris ve Louis Marcoussis, resimlerinde posta pulu, oyun kartları, tiyatro programları, ayna ve alüminyum folyo gibi malzemeleri kullanarak kolaj çalışmalar üretmişlerdir.Sonraki yıllarda Dadacı ve Gerçeküstücü sanatçılar arasında da yaygınlığını koruyan kolaj tekniği, Miro, Ernst, Masson ve Schwitters tarafından tercih edilen bir teknik olmuştur.



                     




                      Kolaj ve 'Burhan Doğançay' ( 1929 – 2013 )

1929'da İstanbul'da doğan Burhan Doğançay sanat eğitimini ilk olarak iki tanınmış Türk ressamından, babası Adil Doğançay ve Arif Kaptan'dan aldı. Yüksek öğretimini Paris'te sürdüren Doğançay, burada ekonomi doktorasını tamamladı.Paris'te okuduğu dönemde, L'Academie de la Grande Chaumiere'de resim çalışmalarına katıldı. 1962 yılında onu New York'a götüren kısa süreli diplomatik kariyerinin ardından 1964'te kendini tamamen sanata adamaya karar verdi ve New York'a yerleşti.Eskiden beri kent duvarlarına yoğun ilgi duyan Doğançay, dış etkenlerin saldırısıma ve ,nsanoğlunun bıraktığı izlere karşın, zamanın geçişini kanıtlarcasına ayakta durduğuna inandığı, bir anlamda toplumun barometresi olarak nitelendirdiği duvarları kendine konu olarak seçti.Kolaj tekniğiyle çalışmayı tercih eden Doğançay'ın duvarlarından derlediği poster ve nesneler, eserlerinin ana malzemesini oluşturur.Bunların bir kısmı fümaj tekniğiyle bir ölçüde yoğunlaştırılmıştır.Doğançay farklı dizilerde duvarları yeniden yaratır ve bunları eserlerine kattığı kapılari renkler, duvar yazıları ya da nesnelerle ilişkilendirir.Sanat hayatı boyunca sayısız ödül alan Doğançay'ın eserleri pek çok yayında yer almıştır. ( Kolaj Dekolaj Doğançay Villeglê ,Kıraç Vakfı. ) 







                                              



                                             SON TEST

Adı-Soyadı:

Numarası:

Sınıf:

Tarih:



1 - Kolaj resim tekniği nedir, nasıl yapılır?



2 - Kolaj resim tekniğinde renk uyumu varmıdır ?
Evet O Hayır O



3- Kolaj resim tekniğinin ilk temsilcisi kimdir?










                                        Sanat Eleştirisi Soruları


Adı-Soyadı:

Numarası:

Sınıf:

Tarih:





1- Eser hangi teknikle yapılmıştır?


2- Sanat eseri sanatçısının ismi nedir?


3- Eserin ana teması nedir?


4- Bu eser güzelmidir?









                                       Sanat Tarihi Soruları


Adı-Soyadı:

Numarası:

Sınıf:

Tarih:






1- Bu sanat eserini kim yapmıştır ?


2- Sanatçıya hangi soruları sormak isterdiniz ?


3- İlk zamanlarda kullanılan malzemeler ile günümüzde kullanılan

malzemeleri karşılaştırınız.







                                             Estetik Soruları


Adı-Soyadı:

Numarası:

Sınıf:

Tarih:




  1. Bu sanat eserinin en etkileyici tarafı sizce nedir?


  1. Sanatçının bu çalışmasını beğendiniz mi?


  1. Siz yapsaydınız bu resmi nasıl yapardınız?

      4- Renkler nasıl kullanılmıştır ?


      5- Size göre bu resmin estetik olan yönleri var mıdır ? Varsa nelerdir ?










Öz Değerlendirme




Adı – Soyadı :

Sınıfı:

Numarası :

Tarih:






Yaptığımız etkinlikte öğrendiklerin nelerdir ?



Çalışmanızın en çok dikkat çeken yeri neresi oldu ? Niçin ?



Bu çalışmada en çok hangi bölümlerde zorlandınız ve yardıma ihtiyaç duydunuz?



Çalışmanızı yaparken beklemediğin nelerle karşılaştın?




Bundan sonraki zamanlarda öğrendiğin bu beceriyi ve çalışmalarınızı uygulama olarak tekrar

yapmak ister miydiniz ?







                                     ÖĞRETİM SÜRECİ


Öğretmenin Hazırlığı


Öğretmen kolaj konusunu iyi bilmeli ve araştırmalar yapmalıdır.


Ulaşabileceği kaynaklar konusunda bilgi sahibi olmalıdır.


Her derste, her konuda farklı görseller gösterilmelidir.


Her konu ve ders için en uygun görselleri seçebilmelidir.


Yerli ve yabancı tüm sanatçılardan bütün örnekler gösterilmeye çalışılmalı, sanatçının

tekniği eserinde nasıl uygulandığı anlatılmalıdır.


Sonraki derste işlenecek konu için öğrencilere araştırma yaptırarak konuya uygun sanatçı

çalışmaları ve fotoğraf ödevleri verilebilir.


Konu ile ilgili bulunan görselleri tepegöz veya projektör yardımı ile tüm sınıfın görebileceği

bir şekilde yansıtılmalıdır. Görseller çoğaltılarak öğrencilere de verilmeli ve arşiv

oluşturmaları sağlanmalıdır.














Öğrencinin Hazırlığı



İlgili konu ile araştırmalar yapmalı .

İnternetten, dergilerden konuya uygun örneklerine ulaşmalı, sonradan derse getirmeli.

İlgili kullanılacak malzemeleri eksiksiz bir şekilde getirmeli. ( Yapıştırıcılar, dergi, gezete vs .)


Güdüleme


İnternetten, dergilerden ve gazetelerden örnekler.

Getirilen örnekler üzerinde konuşup tartışma.

Soru sorma, öğrenciler arasında fikir alışverişi, övgüler yapma ve sınıf değerlendirmesi

için zaman ayırma.





Söz Dağarcığı

Asamblaj: ''Çeşitli malzemelerin yada ayrı cinsten nesnelerin bir araya getirildiği üç boyutlu sanat yapıtı ''https://www.seslisozluk.net/asamblaj-nedir-ne-demek

İllüstrasyon: ''Doğadaki nesnelerin sanatçının yorumuyla farklı oranlara büründüğü bir resim sanatıdır''. http://sanatkaravani.com/illustrasyon-nedir-nasil-dogmustur/
Fümaj: ''Yanmakta olan bir mumla elde edilen karartma etkisi'' ( Kolaj Dekolaj Doğançay Villegle)




Güvenlik

Yapıştırıcı olarak kullandığımız malzemelerin vücuda temasından kaçınılmalı. Kesici alet olarak

kullandığımız makas, maket bıçağı vb. Dikkatli kullanılmalı.


Temizlik
Çalışmaların tertipli, düzenli, temiz yapılması. Çöplerin her zaman toplanması.


Değerlendirme Kriterleri


Yapılan çalışmanın özgünlüğü 20 Puan
Teknik beceri 20 Puan
Çalışmaya uygun parçalar bulabilme 20 Puan
Tertip – Düzen 10 Puan
Kompozisyonda renk kullanımı 20 Puan
Zamanında bitirebilme 10 Puan






KAYNAKÇA

Kolaj Dekolaj / Collage Decollage Doğançay / Villegle 19.04.2018

www. Ttkb.gov.tr. 19.04.2018

Okul Öncesinde Resim Eğitimi / Kazım Artur 19.04.2018













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder